FANDOM

Filtr PolaryzacyjnyEdit

Filtr ten pochłania światło o polaryzacji liniowej w wybranym kierunku. Efekt dla fotografii jest taki, że pochłania on światło rozproszone w atmosferze w przypadku fotografowania nieba. Błękit nieba staje się ciemniejszy, a chmury pozostają białe. Dodatkowo pozwala on również na zwiększenie nasycenia barw powierzchni matowych. Filtr najmocniej działa, gdy obiektyw skierowany jest pod kątem 90 stopni od kierunku padania światła. Co najważniejsze filtr polaryzacyjny umożliwia też wyeliminowanie odbić od szyby lub powierzchni wody. Co nam to daje, w słoneczny dzień od szyb w samochodach czy wypolerowanego lakieru wszystko wokół odbija się jak w lustrze. Mając założony filtr polaryzacyjny zauważymy, że składa sie on z wkręcanej na obiektyw części nieruchomej i pierścienia, który się obraca. Nakierowujemy aparat na nasz cel fotografii (w naszym przypadku samochód pożarniczy) i teraz kręcąc pierścieniem na filtrze w pewnym momencie zauważymy, że wszystkie odblaski na karoserii i szybach znikną lub się zmniejszą. Po uzyskaniu takiego "skasowania" odblasków jakie chcemy pstrykamy zdjęcie i gotowe.

Należy pamiętać, że filtr najmocniej działa, gdy obiektyw skierowany jest pod kątem 90 stopni od kierunku padania światła. Z tym wiąże się również jedna z niedogodności tego filtra– w przypadku obiektywu szerokokątnego może być widać, że np. pas nieba jest ciemniejszy a reszta nie.

Polecam poćwiczyć trochę operwanie filtrem, o ile w kompaktach jest to w miare łatwe, trochę więcej uwagi wymaga w lustrzankach, gdzie trzeba sobie zgrać ruch obiektywu od ogniskowej (zoom) z ruchem pierścienia na filtrze żeby usunąć błyski.

UWAGA. Przy zakupie filtra należy sprawdzić czy nasz aparat ma obiektyw z gwintem, który umożliwia nakręcenie filtra oraz średnicę filtra. Najlepiej wziąść go ze sobą do sklepu, sprzedawca będzie się orientował o co nam chodzi.