FANDOM

Specjalistyczne Grupy Ratownictwa Chemiczno-EkologicznegoEdit

  • Specjalistyczne grupy ratownictwa chemicznego wspierają jednostki, dysponujące lekkimi samochodami
    ratownictwa chemicznego:
    • JRG Lubliniec(wsparcie dla SGRChemEko Częstochowa)
    • JRG Pszczyna
    • JRG Wodzisław Śląski (wsparcie dla SGRChemEko Gliwice-Łabędy)
    • JRG Żywiec (wsparcie dla SGRChemEko Bielsko-Biała)

Specjalistyczne Grupy Ratownictwa Wodno-NurkowegoEdit

  • SGRW-N Rybnik (Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wodno-Nurkowego Rybnik)
    • 581s71 – SRw Mercedes Benz 911/Wackenhut – JRG PSP Rybnik
    • 581-Ł1 - Łódź aluminiowa Quicksilver 500 SF– JRG PSP Rybnik
    • 581-Ł2 - Łódź hybrydowa Sportis M-4300– JRG PSP Rybnik

Specjalistyczne Grupy Ratownictwa WysokościowegoEdit

Grupa Poszukiwawczo-RatowniczaEdit

Specjalistyczne Grupy Ratownictwa TechnicznegoEdit

Ratownictwo specjalistyczne na terenie woj. śląskiego - historia i powstanieEdit

Do 2008 roku istniały dwie grupy specjalistyczne ratownictwa technicznego, powołane na bazie: JRG PSP Gliwice (SDz-50 + GBM 0,85/1) oraz JRG PSP Dąbrowa Górnicza (SCRd + SRt RW-2), wspomagane przez następujące jednostki (na wyposażeniu których znajdują się średnie i ciężkie samochody ratownictwa technicznego, posiadające podstawowy sprzęt ratowniczy i żuraw): JRG Bytom, JRG 1 Bielsko – Biała, JRG Chorzów, JRG Częstochowa nr 2, JRG Jaworzno, JRG Mysłowice, JRG Rybnik, JRG Tychy, JRG Żory - Ładowarka Ł-34. W 2007 roku zaplanowano powołanie i utworzenie w JRG PSP Częstochowa oraz JRG PSP Bielsko-Biała grup specjalistyczne ratownictwa technicznego.

System ratownictwa specjalistycznego w zakresie działań chemiczno-ekologicznych na terenie województwa śląskiego tworzyły dp 2008 roku Specjalistyczna grupa ratownictwa chemiczno – ekologicznego, funkcjonująca na bazie JRG-1 PSP Bielsko – Biała, specjalistyczna grupa ratownictwa chemiczno – ekologicznego, funkcjonująca na bazie JRG-2 PSP Częstochowa, specjalistyczna grupa ratownictwa chemiczno – ekologicznego, funkcjonująca na bazie JRG-2 PSP Gliwice-Łabędy, specjalistyczna grupa ratownictwa chemiczno – ekologicznego, funkcjonująca na bazie JRG-2 Katowice-Piotrowice. Zadanie realizowane przez specjalistyczne grupy ratownictwa chemicznego działania interwencyjne, wspierają niżej wymienione jednostki, dysponujące lekkimi samochodami ratownictwa chemicznego:JRG Lubliniec,JRG Pszczyna, JRG Wodzisław Śląski, JRG Żywiec, JRG Rybnik (przyczepa ratownictwa chemicznego), JRG Zawiercie.

Działania z zakresu ratownictwa wodno - nurkowego (na poziomie specjalistycznym) w strukturach PSP realizowały do 2008 roku dwie specjalistyczne grupy, powołane na bazie JRG PSP Bytom i JRG PSP Rybnik

Działania z zakresu ratownictwa wysokościowego realizował SGRW z JRG PSP Radzionków. Dodatkowo w JRG PSP Jastrzębie Zdrój znajdowali się ratownicy wysokościowi.

W 2008 roku rozpoczęto proces regulacji prawnych w zakresie ratownictwa specjalistycznego poprzez wydanie Zarządzenia Śląskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 5 listopada 2008 roku w sprawie organizacji ratownictwa specjalistycznego na terenie województwa śląskiego.

W 2008 roku działania z zakresu ratownictwa technicznego, realizowane na poziomie specjalistycznym, wspomagane są przez następujące jednostki (na wyposażeniu których znajdują się średnie i ciężkie samochody ratownictwa technicznego, posiadające podstawowy sprzęt ratowniczy i żuraw): JRG Bytom, JRG 1 Bielsko – Biała, JRG Chorzów, JRG Częstochowa nr 2, JRG Jaworzno, JRG Mysłowice, JRG Rybnik, JRG Tychy, JRG Żory - Ładowarka Ł-34. W 2008 roku powołano dwie specjalistyczne grupy ratownictwa technicznego, powołane na bazie JRG PSP Gliwice i JRG PSP Dąbrowa Górnicza).

System ratownictwa specjalistycznego w zakresie działań chemiczno-ekologicznych na terenie województwa śląskiego tworzyły w momencie powołania Specjalistyczna grupa ratownictwa chemiczno – ekologicznego, funkcjonująca na bazie JRG-1 PSP Bielsko – Biała, specjalistyczna grupa ratownictwa chemiczno – ekologicznego, funkcjonująca na bazie JRG-2 PSP Częstochowa, specjalistyczna grupa ratownictwa chemiczno – ekologicznego, funkcjonująca na bazie JRG-2 PSP Gliwice-Łabędy, specjalistyczna grupa ratownictwa chemiczno – ekologicznego, funkcjonująca na bazie JRG-2 Katowice-Piotrowice. Zadanie realizowane przez specjalistyczne grupy ratownictwa chemicznego działania interwencyjne, wspierają niżej wymienione jednostki, dysponujące lekkimi samochodami ratownictwa chemicznego:JRG Lubliniec,JRG Pszczyna, JRG Wodzisław Śląski, JRG Żywiec, JRG Rybnik (przyczepa ratownictwa chemicznego), JRG Zawiercie (do roku 2008).

Działania z zakresu ratownictwa wodno - nurkowego (na poziomie specjalistycznym) w strukturach PSP realizują dwie specjalistyczne grupy, powołane na bazie JRG PSP Bytom i JRG PSP Rybnik. Działania ratownicze, realizowane przez w/w grupy, mogą być również wspierane przez wyszkolonych ratowników - nurków z OSP Częstochowa (jednostka włączona do KSRG) oraz przez poszczególne sekcje WOPR (w tym grupę operacyjną WOPR dysponującą pojazdami, zestawami łodziowymi oraz zespołami płetwonurków), funkcjonujące na terenie województwa.

W 2008 roku wydano rozkaz Śląskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w sprawie utworzenie grupy poszukiwawczo – ratowniczej na bazie JRG Jastrzębie Zdrój. Dokonano analizy możliwości technicznych działania grupy i podjęto decyzję o jej rozbudowie, uwzględniając siły z JRG Żory. Ratownicy z JRG Jastrzębie Zdrój w ramach grupy będą prowadzić prace poszukiwawcze, współpracując z przewodnikami psów (OSP Jastrzębie Zdrój), natomiast ratownicy z JRG Żory przeznaczeni będą do pracy na elementach konstrukcyjnych (stalowych i żelbetowych). W 2011 roku rozpoczęto proces tworzenia specjalistycznych grup ratownictwa wysokościowego na bazie jednostek OSP Ogrodzieniec oraz OSP Lipowa.

(Na podstawie materiałów KW PSP Katowice)