FANDOM

KadrowanieEdit

Zasada dobierania kadru jest w sumie dość prosta. Należy tylko trzymać się kilku zasad. Po pierwsze, lepiej robić zdjęcie z pewnego dystansu, ułatwia to późniejsze manewrowanie kadrem w programie.

Do kadrowanie w Photoshopie mamy dość wygodną funkcję: jest to Kadrowanie (C), piąta ikona od góry w zasobniku ikon (przypomina dwa kątowniko przecięte linią). Po jej wybraniu na górnym pasku pojawiają nam się trzy pola: Szerokość, Wysokość i Rozdzielczość.

  1. W pierwsze wpisujemy szerokość naszego kadru (w przypadku galerii np. 1024 piks). Należy pamiętać żeby dopisać piks na końcu po liczbie, ponieważ przy wpisaniu samej liczby 1024, program przyjmie to jako wartość w cm !.
  2. W wysokości wpisujmy wysokość naszego kadru (w przypadku galerii np. 768 piks). Należy pamiętać żeby dopisać piks na końcu po liczbie, ponieważ przy wpisaniu samej liczby 768, program przyjmie to jako wartość w cm !.
  3. Rozdzielczość to ilość pikseli przy przeliczaniu na cal lub cm (DPI, DPC). Tutaj wartość wynosi 150 lub 72 DPI (rozdzielczość 150 DPI jest stosowana do druku, monitory pracują przeważnie w 72 DPI).

Po wybraniu wartości najeżdzamy na nasze zdjęcie (uprzednio wczytane) i rozciągamy na nim prostokąt kadru (który dzięki wpisaniu wartości w pola szerokość, wysokość i rozdzielczość ma wymiar 1024x768 pikseli i rozdzielczość 72 lub 150 DPI niezależnie od rozmiarów samej fotografii. Zaznaczamy sobie nasz kadr, potem [Enter] i gotowe. Zapisujemy plik (dobierajać tak suwak jakości) żeby zawierał sie w zakresie 200-250kB i gotowe. Można wstawiać do galerii.

Kadrować może nie należy, ale warto tak, aby nie robić tego na styk z pojazdem. Wg mnie powoduje to, że ujecie jest dziwne. Ja wycinając kadr robię to tak, aby na ekranie monitora, przy zbliżeniu na 100%, miejsce pomiędzy krawędzią kadru a obiektem (wozem pożarniczym) miało mniej wiecej 1-2cm. Wg mnie zdjęcie jest wtedy optymalnie wykadrowane.

W przypadku GIMPa sprawa wygląda odrobinę inaczej od strony programy, jednak całe wytyczne co do wielkości i DPI sa takie same. Kadrowanie w GIMPie to [Shift+C] (ikonka Skalpela). Poniżej ikon mamy możliwość wybrania typu kadrowania. Wybieramy Stały i z menu obok Proporcje poniżej wpisujemy 1024:768. Zaznaczamy na zdjęciu nasz kadr (pamiętając o zostawieniu marginesu 1-2 cm pomiędzy ramką kadru a naszym pojazdem , potem [Enter] i gotowe.

Dalej pod kątem kolorów, itp możemy nasz kadr obrabiać w GIMPie lub Photoshopie albo skorzystać z IrfanView

Tekst: Szymon Kot