FANDOM

Katastrofa kolejowa w Szczekocinach - 03 marca 2012Edit

O godzinie 20.58 Powiatowe Stanowisko Kierowania (PSK) Zawiercie otrzymujeo pierwsze zgłoszenie o wypadku pociągu osobowego Interregio „Jan Matejko” relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Główny od pasażerki pociągu. W tym samym czasie Powiatowe Stanowisko Kierowania Państwowej Straży Pożarnej Zawiercie zaczęło otrzymywać kolejne zgłoszenia, które umożliwiły dokładną lokalizację zdarzenia – miejscowość Chałupki k. Szczekocin. Na miejsce zadysponowano w pierwszej kolejności siły i środki będące w dyspozycji Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej Zawiercie oraz lokalne jednostki OSP (GBA 2,5/25/5,5 obsada 5 ratowników, GBA 2/25Pr 750 obsada 4 ratowników, GLM-Rt 1/1 obsada 2 ratowników wraz z Posterunkiem zamiejscowym PSP w Szczekocinach GBA 2/25/2,5 obsada 4 ratowników) oraz lokalne jednostki OSP.

Jako pierwszy na miejsce zdarzenia przybył wraz z obsadą Zespołu Ratownictwa Medycznego zastęp Straży Pożarnej z Posterunku PSP w Szczekocinach. Po przybyciu na miejsce akcji stwierdzono czołowe zderzenie dwóch składów pociągów pasażerskich TLK „Brzechwa” relacji Przemyśl – Kraków – Warszawa i Interregio „Jan Matejko” relacji Warszawa Wsch. – Kraków Gł. Silnemu zniszczeniu uległy 2 elektrowozy oraz 4 wagony pasażerskie, część wagonów uległa wypiętrzeniu. We wnętrzu zniszczonych wagonów znajdowały się poszkodowane osoby.

Działania zastępów Straży Pożarnej w pierwszej kolejności polegały na ewakuacji osób rannych z wnętrza wagonów oraz udzielaniu pierwszej pomocy. Osoby lżej ranne samodzielnie opuszczały miejsce katastrofy, pomagając jednocześnie w ewakuacji ciężej rannych pasażerów. W ewakuacji pomagali również mieszkańcy domów znajdujących się w pobliżu miejsca katastrofy.Na miejsce dysponowane były kolejne siły i środki z terenu powiatu. Przybyłe na miejsce zastępy Straży Pożarnej zostawały sukcesywnie wprowadzane do akcji.

Teren działań ratowniczych został podzielony na trzy odcinki bojowe, których zadaniem była ewakuacja (z wykorzystaniem m.in. drabin), udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy medycznej, wykonywanie dostępu do osób zakleszczonych w wagonach i przekazywanie poszkodowanych Zespołom Ratownictwa Medycznego.

O godzinie 21.46 na miejsce katastrofy przybył Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Zawierciu mł. bryg. Marek Fiutak, który po zapoznaniu się z sytuacją przejął dowodzenie, na miejsce akcji przybył również Dowódca JRG Zawiercie mł. bryg. Jerzy Szota.

Zorganizowany został punkt przyjęcia sił i środków (namiot pneumatyczny), punkt segregacji poszkodowanych oraz rozpoczęto organizację zaplecza logistycznego i lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jednocześnie w dalszym ciągu zastępy Straży Pożarnej prowadziły przeszukiwanie składów pociągów docierając do kolejnych uwięzionych osób, których uwalniali za pomocą hydraulicznych zestawów ratowniczych i pił do stali, a następnie przekazywali Zespołom Pogotowia Ratunkowego.

Osoby poszkodowane (w liczbie 61) transportowano za pomocą karetek Pogotowia Ratunkowego oraz śmigłowców LPR do szpitali m.in. Zawierciu, Myszkowie, Włoszczowie, Jędrzejowie, Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Częstochowie, Katowicach, Krakowie, Piekarach Śląskich, Kielcach.

Równocześnie z prowadzonymi działaniami ratunkowymi przeszukiwano teren wokół miejsca katastrofy. Na miejsce przybywały kolejne zastępy dysponowane przez PSK PSP Zawiercie, WSRK Katowice oraz KCKR – siły i środki z terenu z terenu województwa śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego i łódzkiego.

Obecni na miejscu przedstawiciele władz samorządowych zorganizowali w pobliskich szkołach (Goleniowy, Szczekociny) punkty zbiorcze dla pasażerów pociągów. Do punków podstawiano autokary w celu transportu pasażerów pociągów. Na miejscu katastrofy obecni byli psychologowie, którzy udzielali niezbędnej pomocy oraz wsparcia poszkodowanym.

O godzinie 23.05 na miejsce akcji przybyła grupa Oficerów Komendy Wojewódzkiej PSP w Katowicach wraz z Zastępcą Śląskiego Komendanta Wojewódzkiego st. bryg. Jeremim Szczygłowskim, który po zapoznaniu się z sytuacją o godzinie 23.15 przejmuje dowodzenie akcją ratowniczą.

Na potrzebę koordynacji działań ratowniczych zorganizowano punkt sztabu akcji oraz punkt kontaktu z mediami.

Po zakończeniu ewakuacji osób poszkodowanych (godz. 4.10) oraz kilkukrotnym przeszukaniu terenu katastrofy z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu oraz psów ratowniczych (w dyspozycji kierującego akcją ratowniczą znajdowało się 13 psów) upewnieniu się, że we wrakach wagonów nie znajdują się żywe osoby, przystąpiono do rozdzielenia wagonów jednocześnie przeszukując wcześniej niedostępne miejsca i elementy pociągów. Dostęp do ciała jednej osoby (wcześniej zlokalizowanej) możliwy był dopiero po rozdzieleniu wagonów. Podczas tych działań wydobyto kolejna szesnastą ofiarę śmiertelną.

Do rozdzielenia spiętrzonych wraków wagonów wykorzystano przybyłe dwa pociągi ratunkowe PKP z ciężkim sprzętem. Wraz z opanowaniem sytuacji na terenie akcji zastępy Straży Pożarnej zostały zawracane do macierzystych jednostek. Do prowadzenia działań poszukiwawczych na terenie akcji pozostawiono siły i środki z terenu powiatu zawierciańskiego.

Na miejsce katastrofy przyjechał Prezydent RP Bronisław Komorowski, Premier RP Donald Tusk, Minister Spraw Wewnętrznych Jacek Cichocki, Minister Transportu Sławomir Nowak, Minister Zdrowia Bartosz Arłukowicz, Komendant Główny PSP gen. bryg. Wiesław Leśniakiewicz oraz Wojewoda Śląski Zygmunt Łukaszczyk.

W dniu 5 marca 2012 roku działania Straży Pożarnej polegały na sukcesywnym przeszukiwaniu wagonów oraz elektrowozów przez zastępy Straży Pożarnej przy udziale Grupy Poszukiwawczo – Ratowniczej z Jastrzębia Zdroju. Podczas prowadzonych działań nie odnaleziono żadnych osób.

O godzinie 13.30 podjęto decyzję o zakończeniu działań ratowniczych. O 16.10 akcja została zakończona W działania ratowniczych udział brało: 79 zastępów PSP, 35 zastępów OSP – KSRG, 9 zastępów OSP spoza KSRG, 49

Zespołów Pogotowia Ratunkowego, policja, Grupy Poszukiwawcze oraz 2 śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Siły i środki biorące udział w działaniach:

Woj. śląskie:

woj. świętokrzyskie

  • 441[T]40 ? GLBARt - JRG PSP Jędrzejów
  • 419[T]07 ? GBARt - OSP Mierzawa
  • 501[T]?? ? SCKn - JRG PSP Staszów
  • 510[T]55 ? Sbus - KP PSP Włoszczowa
  • 511[T]?? - SLRr - JRG PSP Włoszczowa
  • 511[T]21 ? GBARt - JRG PSP Włoszczowa
  • 511[T]40 ? GLBARt - JRG PSP Włoszczowa
  • 519[T]03 ? GBA - OSP Czarnca
  • 519[T]05 ? GBARt - OSP Kluczewsko
  • 519[T]08 ? GCBA - OSP Moskorzew
  • 519[T]11 ? GBARt - OSP Secemin
  • 519[T]14 ? GBARt - OSP Kossów
  • 519[T]16 ? GLBARt - OSP Moskorzew
  •  ???[?]?? - GBA OSP Ołudza
  •  ???[T]?? ? GBA - OSP Różnica
  •  ???[T]?? ? GBA - OSP Sędziszów
  •  ???[T]?? ? GBA - OSP Sieńsko

woj. małopolskie

  • 250[K]88 ? SCKn Renault Kerax - ISS Wawrzaszek ? SA PSP Kraków
  • 250[K]81 - SLKw Ford Transit - SA PSP Kraków
  • 252[K]71 - SRp - Mercedes Benz Atego 1328 - PS Szczęśniak - SA PSP Kraków/MGPR Nowy Sącz
  • 302[K]40 - SCRd - Renault CBH - Gige-Lohr ? JRG-2 PSP Kraków
  • 302[K]43 - SCRt - Man 14.284 - Empl ? JRG-2 PSP Kraków
  • 302[K]48 - SCDź 50 ? Łabędy - Bumar ? JRG-2 PSP Kraków
  • 305[K]22 - GBA 2,5/24 - Renault Midlum - ISS Wawrzaszk ? JRG-5 PSP Kraków
  • 305[K]23 -
  • 305[K]90 - SLOp Skoda Oktavia ? JRG-3 PSP Kraków
  • 362[K]25 - GCBA 8/40 Renault Kerax 420 - ISS Wawrzaszek ? JRG-2 PSP Tarnów
  • 362[K]83 - SCKn - Renault Kerax 410.35 Dxi - ISS Wawrzaszek - JRG-2 PSP Tarnów
  • 461[K]22 - GBA 1,5/24 - Star 14.227 - ISS Wawrzaszek - JRG PSP Miechów
  • 490[K]92 - SLOp - Chevrolet Captiva LT - KP PSP Nowy Targ
  • 491[K]81 - SCKn - Mercedes Actros - Hiab - JRG PSP Nowy Targ
  • 501[K]22 - GBA 2,5/24 - Renault Midlum - ISS Wawrzaszek - JRG PSP Olkusz

woj. łódzkie

  • 301[E]91 - SLRr - Mercedes G 290GD - JRG-1 PSP Łódź
  • 309[E]?? ? SLRp - JRG-9 PSP Łódź
  • 310[E]85 - SCKn - Volvo FM - ZAMET - JRG-10 Łódź
  • 490[E]55 ? SLKw - KP PSP Pajęczno
  • 510[E]82 - SLKw - Ford Transit - KP PSP Radomsko

W sumie:

  • 79 zastępów PSP
  • 35 zastępów OSP ? KSRG
  • 9 zastępów OSP spoza KSRG

Ponadto w działania brały udział:

  • 49 Zespołów Pogotowia Ratunkowego
  • Policja
  • Grupy Poszukiwawcze
  • 2 śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
  • SOK
  • Kolejowe Ratownictwo Techniczne
  • GOPR (Grupa Jurajska)

Źródło: dane KW PSP Katowice, KP PSP Zawiercie, własne