FANDOM

Samochód Śniegowy Pożarniczy SGn 630Edit

Styczeń, zima 1970 roku w Hucie im.Lenina w I oddziale zakładowej Zawodowej Straży Pożarnej powstaje konstrukcja samochodu gaśniczego do gaszenia dwutlenkiem węgla, wtedy była to nowość. Pojazd został przystosowany do gaszenia urządzeń energetycznych oraz gazu. Zabudowano go na podwoziu samochodu ciężarowego STAR 25 M1. Do ramy podwozia przymocowano drugą ramę, na której strażacy wykonali całe nadwozie. Butle z CO2 zawierały po 30 kg ciekłego dwutlenku węgla. Każda butla została umieszczona na 2 łożyskach kulkowych. Poszczególne zawory butli każdego rzędu podłączono do 3 umocowanych poziomo przewodów stalowych połączonych z centralnym korektorem. W wolnej przestrzeni zainstalowano agregat oświetleniowy z wyposażeniem. Nadwozie pojazdu było kurzoszczelne i wodoszczelne, co było wtedy również nowością. W skrytkach na sprzęt i butle z CO2 po raz pierwszy zastosowano żaluzje drewniane z drewna bukowego.

Gabaryty pojazdu są następujące:

  • długość - 5900 mm
  • szerokość - 2070 mm
  • wysokość - 2200 mm

Ponadto w skład wyposażenia pojazdu wchodził następujacy sprzęt:

  • 3 duże reflektory przenośne
  • stojaki do reflektorów
  • 3 zwijadła - 3 x 100m kabla
  • sprzęt pomocniczy
  • dwa zwijadła śniegowe z prawej i lewej strony pojazdu z wężami wysokociśnieniowymi w oplocie stalowym
  • prądownice śniegowe

Mimo dużęj ilości sprzętu na podwoziu dzisiaj zaliczanej do klasy średniej STAR 25 nie został przeciążony.

Żaden z tego typu pojazdów nie uchował się do dziś, ani jego następca - ŻUBR A 80 GSn 1800

Autor tekstu: Arkadiusz Tasior

Dodatkowe informacje znalezione przez. Konrada Wojdasa

STAR 25 L GSn 900

  • Silnik : -gaźnikowy , czterosuwowy,sześciocylindrowy,górnozaworowy, typ S-474/02
  • Moc -105 KM przy 3000 Obr/min (7,1 Kw.), Napęd tylny
  • Szybkość maxymalna – 80km/h
  • Podwozie Star 25 L
  • Ilość miejsc 2
  • Ciezar całkowity 8040 Kg
  • Długość 6900 mm
  • Szerokość 2200 mm
  • Wysokość 2330 mm.

Wyposażenie pożarnicze :

  • Pojazd ma 30 sztuk butli z CO2 o pojemności 40 litrów każda i zawartości netto 30 kg CO2 .W skład wyposażenia wchodzą dwa odcinki węża wysokociśnieniowego po 4 m każdy,o średnicy 12 mm , które są nawinięte na zwijadła. Cały układ butli połączony jest z kolektorem zbiorczym przewodami ,które poprzez zawory kierunkowo sterują przepływem C02. Butle wyposażone są w zawory szybkootwieralne.
  • Do gaszenia materiałów strzępiastych pojazd wyposażono w lance w ilości 2 sztuki.

Budowany był również GCSn 1800 na samochodzie Żubr.

Tekst i zdjęcie zaczerpnięte z Podręcznika dla kierowców mechaników straży pożarnych. Henryk Kaliciecki .Instytut Wydawniczy CRZZ Warszawa 1977 .

Autor tekstu: Konrad Wojdas