FANDOM

Samochód pożarniczy Żuk GLMEdit

Jest rok 1966 ubiegłego wieku, Rząd egipski zleca Polskiemu Zjednoczeniu Motoryzacyjnemu opracowanie konstrukcji lekkiego samochodu pożarniczego.Zakładowe biuro konstrukcyjne w krótkim czasie opracowało konstrukcję takiego pojazdu. Nowa odmiana nadwoziowa oznaczona została symbolem A 14. W celu zapewnienia dobrej dynamiki w modelu tym zastosowano górnozaworowy silnik typu S-21 o mocy 51,5 kW.

W konstrukcji tej odmiany Żuka wykorzystano elementy nadwozi pick-upa i furgonu. Z pick-upa adaptowano skrzynię ładunkową, a z furgonu kabinę, dach i tylne narożniki nadwozia. W środkowej części nadwozia zabudowano szafki na węże tłoczne. Za tylną ścianą kabiny kierowcy zamontowana była ławka z miękkim pokryciem tapicerskim dla dwóch członków załogi. Pod odchylanym siedzeniem znajdował się schowek na wyposażenie motopompy. W obu ścianach bocznych wykonano drzwi umożliwiające dostęp do ławki załogi. Tylna część nadwozia zajmowała motopompa ustawiona na prowadnicach, co ułatwiało jej wyjęcie na zewnątrz pojazdu poprzez odchylaną tylną klapę.

Zastosowano motopompę typu M 800 E napędzaną dwusuwowym silnikiem S-1 5, wyposażonym w rozrusznik elektryczny. Pompa typu P03 Polonia miała wydajność 800 dm3/min przy ciśnieniu 0,8 MPa. Otwory w tylnej części ścian bocznych ułatwiały połączenie motopompy z wężami. Na dachu pojazdu zamocowano trójczęściową drabinę pożarniczą o długości 8 m. Dalsze wyposażenie pożarnicze stanowiły: zbiornik środka pianotwórczego 0 objętości 40 dm3, stojak hydrantowy, gaśnice tetrowe, węże ssawne i tłoczne, prądownice, bosak, topór i inne. Samochód Żuk A 14 mógł być używany jako samodzielna jednostka do zwalczania mniejszych pożarów lub do współdziałania z innymi jednostkami.

Długość pojazdu wynosiła 4405 mm, a wysokość z drabinami 2440 mm.

Dopuszczalna masa całkowita określona została przez producenta na 2480 kg, a prędkość maksymalna na 95 km/h.

Produkcję i eksport tych pojazdów rozpoczęto w 1966 roku. ŻUK A 14 GLM-8 nie figurował na wyposażeniu Polskich Straży Pożarnych a jedynie tylko na export . Powstała jeszcze wersja pojazdu GLM 4 już na bazie furgonu TOWOS. Rok 1968 FSC W Lublinie na taśmę produkcyjną uruchamia dla potrzeb Polskiego pożarnictwa model ŻUK A 15 M ,oraz wersję z zbiornikiem wodnym w oparciu o podwozie ŻUK A 151C .

Na wyposażeniu pojazdu GLM 8 ŻUK A 1 M były

  • motopompa M 800 PO 321 Polonia
  • torba wężowego z narzędziami
  • Torba mechanika kierowcy
  • Węże ssawne WS 110
  • Węże tłoczne W 52, W 75
  • Drabina przystawna D 10 W
  • Zbieracz
  • Rozdzielacz kulowy grzybkowy
  • Smok ssawny z koszem
  • prądownice wodne
  • mostki przejazdowe
  • radiostacja
  • sygnalizacja świetlno akustyczna
  • stojak hydrantowy 80
  • gaśnice pianowe, proszkowe
  • sprzęt burzący
  • latarka akumulatorowa
  • stojak strzechowy
  • bosak podręczny
  • łopata
  • kilof
  • łom wyburzeniowy
  • radiostacja nasobna,przewożna i przenośna
  • pomost na dachu do mocowania sprzętu
  • drabina lekka
  • osłony sygnalizacji drogowej
  • prądownice wodne
  • zasysacz liniowy
  • przełączniki
  • siodełka wężowe

Autor tekstu: Arkadiusz Tasior