FANDOM

Samochód pożarniczy Jelcz 005Edit

Samochód pożarniczy JELCZ 005 powstał w latach 70-tych ubiegłego wieku. W 1974 roku Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach produkuje zupełnie nowy model samochodu uterenowionego, który doskonale sprawdza się w trudnych warunkach terenowych.Przeznaczono go dla rolnictwa i leśnictwa, jednak jego dalsze losy potoczyły się nieco zgoła inaczej.

W roku 1975 Jelczańskie zakłady samochodowe produkują prototyp samochodu pożarniczego właśnie na podwoziu samochodu STAR 244, pojazd otrzymał nazwę JELCZ 005. Rok później po modernizacji już pojazd zyskał obecny wygląd, Jelcze 005 produkowano do końca lat 90-tych, systematycznie wraz z wersja podstawową produkowano wersję Jelcz 008, która zamiast autopompy napędzanej silnikiem pojazdu miała przenośna motopompę.

Dane techniczne:

Marka pojazdu JELCZ,

  • typ 005,
  • silnik wysokoprężny typu S 359 o pojemności skokowej 6.842 ccm, moc nominalna 150 KM (110 kV), obroty silnika 2800 obr/min., maksymalny moment obrotowy 144 Nm na 1700 obr/min,
  • ładowność 3.290 kg,
  • rzeczywista masa własna wynosi 7.410 kg.

Wyposażenie:

  • zbiornik wodny o pojemności 2500 litrów,
  • autopompa o wydajności 1600 l/min,
  • zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 250 litrów,
  • 2x gaśnice proszkowe 6 kg,
  • pachołki drogowe,
  • węże tłoczne W-75 i W-52,
  • łopaty, łomy, lekki sprzęt burzący,
  • węże ssawne W-110,
  • smok ssawny wraz z koszem,
  • linki ratownicze,
  • armatura wodno-pianowa,
  • koce gaśnicze,
  • drabina D 10 W,
  • tablica sterownicza autopompy,
  • latarka,
  • mostki przejazdowe,
  • bosak,
  • widły, kopacze,
  • urządzenie szybkiego natarcia 20 m,
  • poduszki podnoszące Wetter,
  • rozpieracze hydrauliczne,
  • stojak hydrantowy 80.

Dane taktyczno-bojowe:

  • Średni samochód ratowniczo gaśniczy przeznaczony jest do prowadzenia akcji w obszarach zabudowanych, oraz dzięki napędowi na wszystkie koła 4x4 mogący również bez przeszkód poruszać się po wiejskich drogach gruntowych. Jego konstrukcja została opracowana z uwzględnieniem zapewnienia jak najlepszych warunków pracy strażaków Samochód gaśniczy GBA 2.5/16 typ 005 ma nośność 5000kg. Jednorazowo może być w nim przewożona sześcioosobowa załoga. Wyposażony jest w autopompę A 16/8, zbiornik na wodę o pojemności 2500l, zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250l, działko o wydajności wody 1600l/min. W wyposażenie samochodu wchodzi urządzenie szybkiego natarcia, zamontowane w przedziale autopompy. W skład wyposażenia wchodzą również węże tłoczne W 52 -160m. W 75 -260m. oraz komplet armatury wodnej i różnego rodzaju sprzęt ratowniczy. Samochód służy do prowadzenia akcji samodzielnie bądź przy współpracy z innymi taktycznymi jednostkami straży pożarnej.
  • Pojazd posiada jedno modułową kabinę, czterodrzwiową, mieszczącą sześć osób załogi. W tylnej części umieszczona jest ławka dla ratowników wraz z pojemnikiem na drobne narzędzia podręczne oraz odzież ochronną. Na ścianie znajduje się wieszak na ubrania oraz miejsce na hełmy bojowe. Na desce rozdzielczej znajduje się sprzęt łączności oraz wewnętrzny sprzęt oświetleniowy.Kabina ponadto wyposażona jest w gniazdo do ładowania akumulatorów 24v wraz z sygnalizacją świetlną i dźwiękową, szperacz pogorzeliskowy, radiostację samochodową wraz z anteną i przetwornicą.
  • Oznakowanie pojazdu oraz malowanie jest zgodne z obowiązującymi przepisami i normami; trzy lampy sygnalizacyjne niebieskie , w koszach ochronnych , z przodu na kabinie kierowcy, jedna z tyłu na zabudowie, zderzak przedni oraz nadkola w kolorze białym, samochód wraz z zabudową w kolorze czerwonym.

Zabudowa pożarnicza:

  • Konstrukcja szkieletu zabudowy wykonana jest z profili zamkniętych stalowych. Zabudowa pożarnicza posiada układ zamykanych żaluzji wykonanych z lekkich profili aluminiowych anodowanych. Żaluzje wyposażone są w sprężynowy mechanizm zwijający , uniemożliwiający samoczynne ich opadanie, oraz w zamek zamykany na klucz. Żaluzje są pyło- i wodoszczelne co zapewnia całkowitą izolację przedziału sprzętowego od warunków otoczenia. Wnętrza skrytek posiadają uchwyty na wyposażenie specjalistyczne zgodnie z obowiązującymi regulaminami Na tylnej ścianie zabudowy umieszczona jest składana ,drabina z mechanizmem regulującym, ułatwiającym wchodzenie na dach. Powierzchnia dachu jest wyłożona blachą aluminiową ryflowaną, posiada balustradę ochronną, zestaw uchwytów do mocowania węży ssawnych, prądownic, sprzętu burzącego, drabin itp.

Na pojeździe zabudowano:

  • Zbiornik na wodę o pojemności 2.500 litrów zabezpieczony antykorozyjnie. Zbiornik ten posiada falochrony zawór spustowy całkowitego opróżniania, luk wizyjny , układ napełniania oraz przelewowy, zbiornik na środek pianotwórczy z tworzywa o pojemności 250l.

Wyposażenie układu wodno pianowego, armatury pożarniczej obejmuje:

  • jedno wejście 110mm do ssania geodezyjnego,
  • jedno wejście 75mm do napełniania zbiornika z sieci hydrantowej,
  • dwie nasady tłoczne 75mm,
  • nasada 52mm do napełniania zbiornika na środek pianotwórczy,
  • układ zaworów,
  • nasady do tankowania wyposażone w sita,
  • tablica kontrolna z układem manometrów.
  • Autopompa A16/8 GZUT Gliwice charakteryzuje się parametrami takimi jak wydajność Qn -1600 l/min, wysokość podnoszenia HgS - 0.8 MPa.

Wyposażenie pojazdu obejmuje także:

  • Zwijadło szybkiego natarcia z wężem o długości 60m. wraz z prądownicą, wyposażone w hamulec bębna oraz korbę do zwijania, niezależny układ ogrzewania przedziału autopompy, oświetlenie wewnętrzne skrytek , włączane po podniesieniu żaluzji, oświetlenie zewnętrzne pola pracy wokół samochodu , lampy halogenowe włączane z przedziału autopompy, armaturę wodną i pianową, węże tłoczne i ssawne, lekki i ciężki sprzęt burzący, pilarki do cięcia betonu i stali oraz drewna, ubrania ochrony osobistej, sprzęt ochrony dróg oddechowych, sprzęt oświetleniowy i łączności.

Średni samochód ratowniczo gaśniczy można z powodzeniem uznać za samochód wielozadaniowy i przystosowany do działania w różnych warunkach, zarówno miejskich jak i wiejskich , ciężkich terenowo a także w lasach. Pozwala na to jego prosta lecz mocna konstrukcja w miarę stabilne rozłożenie ciężaru i niezawodny w wielu okolicznościach napęd na cztery koła. Zwłaszcza w warunkach zimowych jest on bardzo przydatny. Ponadto rozwiązania konstrukcyjne układów wodno pianowych umożliwia szerokie wykorzystanie samochodu przy współdziałaniu z innymi jednostkami gaśniczymi a sześcioosobowa załoga zezwala na pełniejsze wykorzystanie ich walorów taktycznych.

Do zalet tego samochodu zaliczyć należy:

  • dostępność części zamiennych produkcji krajowej,
  • duża baza serwisowa firmy STAR,
  • łatwość samodzielnej naprawy,
  • prostota wykonania.

Do wad tego samochodu zaliczyć należy:

  • brak dostatecznego kontaktu załogi z dowódcą poprzez przedzielenie kabiny,
  • zbyt głośna praca silnika,
  • zbyt duże zużycie paliwa,
  • brak systemu łączności między kabiną a miejscem z autopompą,
  • nieogrzewane nasady tłoczne i ssawne zimową porą,
  • brak wysokiego ciśnienia wytwarzanego przez autopompę.

Autor tekstu: Arkadiusz Tasior