FANDOM

Warsztat pożarniczy 574 AUM 117Edit

Oprócz tradycyjnych pojazdów pożarniczych gaśniczych, polskie jednostki straży Zawodowych w latach 1960-1980 użytkowały szereg pojazdów pomocniczych jak je wtedy nazywano , do nich należały min, samochody operacyjne, wozy dowodzenia, żurawie itd, i tu mowa będzie o samochodzie warsztatowym.Podwoziem bazowym tego pojazdu jest pojazd STAR 660 M1 Z napędem na wszystkie osie,zabudowę pojazdu wykonano w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w Jelczu koło Oławy w latach 70-tych ubiegłego wieku, pojazd otrzymał oznaczenie fabryczne JELCZ 574 ,zaś wojskowe oznaczenie ( pojazd był głownie produkowany w różnych odmianach dla wojska) AUM 117. Nadwozie furgonowe zamknięte ,2 -drzwiowe,pierwsze drzwi z boku od strony pasażera, drugie z tyłu nadwozia. Nadwozie przeszklone 8 okien szklanych, zabezpieczonych siatką metalowa przed uszkodzeniami. Bogate wyposażenie warsztatu umożliwiają wykonywanie prac warsztatowych, ślusarskich,lakierniczo-konserwacyjnych, oraz montaż i demontaż silników pojazdów straży pożarnej w jednostkach pożarniczych oraz także w warunkach polowych. Zamontowana w ramię podwozia między kabiną a przednim zderzakiem wciągarka o mx sile uciągu 6 ton z liną 50 metrową jest dodatkowym walorem pojazdu. Na wyposażeniu znajduje się również specjalny żuraw o nośności 1 tony.

  • ilośc miejsc w kabinie- 2
  • ilośc miejsc w nadwoziu - 3
  • masa własna 8990 kg
  • masa całkowita 9800 kg
  • prędkosć max 73 km/h
  • zużycie paliwa na szosie 38 l/100 km, w terenie 52 litry.
  • Zbiornik paliwa- 2x 150 l
  • silnik- S 474 Benzynowy
  • moc- 105 km

Wyposażenie:

  • rozkładany namiot o powierzchni 6m2,
  • agregat prądotwórczy typu PAB-4,
  • frezarka i szlifierka do gniazd zaworów
  • widełkowy próbnik akumulatorów,
  • aerometr,
  • próbnik wtryskiwaczy,
  • spręzarka samochodowa,
  • palnik uniwersalny z 2 butlami tlenowymi,
  • wytwornica acetylenu,
  • lampa lutnicza benzynowa,
  • tokarka stołowa typu TSB-20,
  • elektryczna wiertarka pistoletowa,
  • prasa stołowa ręczna,
  • kowadło 25 kg,
  • stoły ślusarskie stałe i składane,
  • ostrzałka stołowa,
  • narzędzia,
  • na zewnętrznej części nadwozia umieszczono składane schodki tylne,
  • podnośnik zębatkowo-korbowy o udźwigu 5 ton
  • szyny pochylne do wyjmowania z wewnątrz nadwozia agregatu.
  • Na zewnątrz znajdował sie takze kosz myjki,w który wkładano kanister z wodą

Do wyposażenia specjalnego wchodzi układ sygnalizacyjno-alarmowy typowy dla pojazdów uprzywilejowanych. Pojazdy tego typu można spotkać jako samochody dowodzenia i łączności, samochody ratownictwa, w większośći ich przeznaczeniem jest wojsko.

Pojazd w warunkach długotrwałej akcji pożarniczej pełnił rolę wyżej wspomnianą oraz przy dużej pomocy obsługi warsztatu polowego AUM 117 można było na miejscu działań regenerować oraz naprawiać zużyte lub zepsute mechanizmy pojazdów pożarniczych.

Autor tekstu: Arkadiusz Tasior